![]() ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rubriky:
Krátké zprávy:
|
![]() ![]() Spalovací motor s odděleným spalovacím prostorem
Spalovací motor s odděleným spalovacím prostorem
Toto je název vynálezu, který byl přihlá?en na
patentovém úřade v prosinci roku 2004. V ní?e uvedeném textu je mo?né
se ve stručnosti seznámit s jeho obsahem. Jinak je k dispozici prezentace,
kterou je mo?né si stáhnout z internetu. V ní naleznete podrobně
rozpracované alternativy a příklady funkce motoru s textem a obrázky.
Poznámka uvedená v prezentaci o dvojím kliknutím a rozpohybováním motoru pro
tento formát neplatí a rozpohybování nefunguje (funkční lze získat na CD). Cílem tohoto článku je získat ?ir?í názor na novou my?lenku a získat spolutvůrce pro její realizaci. Uvítali bychom spolupráci se studenty, kteří by chtěli a uměli funkci motoru popsat takříkajíc matematicky. Bylo by to jistě i dobré téma na diplomovou práci. S ohledem na zku?enosti s prosazováním nových my?lenek, rozhodli jsme se vyrobit funkční motor, který je v současné době (únor 2005) ve fázi konstrukčního zpracování. V této souvislosti bychom uvítali zájemce o spolupráci při jeho výrobě. Jsme přesvědčeni, ?e z tohoto nápadu se vyklube velice zajímavý a lukrativní podnikatelský záměr. Z přihlá?ky vynálezu vybíráme:
CHARAKTERISTIKA DOSAVADNÍHO STAVU TECHNIKY V současné době u spalovacích motorů v?echny pracovní fáze probíhají ve společném prostoru, přičem? se zde vyskytují diametrální teplotní a tlakové rozdíly. Pro dokonalé spalování je výhodná vysoká teplota a tlak, co? je v?ak u klikových mechanizmů omezeno pou?itými materiály pístu, válce, hlavy válce, pístních krou?ků, ale také ztrátou mazacích vlastností oleje při překročení jeho mezní teploty (zadření pístních krou?ků). U pístových klikových spalovacích motorů je prakticky nemo?né trvale pou?ívat detonační spalování, nebo? maximální tlak spalin působí právě v poloze blízké, či rovnající se horní úvrati pístu, aktivní práce se v tomto momentě nevykonává, motor se nadměrně zahřívá, hrozí nebezpečí mechanického po?kození klikového mechanizmu, motor je hlučný vlivem tlakových rázů. Z těchto důvodů musí být motor chlazený, s čím? nutně souvisí ztráta energie a nízká účinnost, palivo musí být upravované (oktanové číslo). ANOTACEPrincip vynálezu znázorněný na obrázku č.1 představuje spalovací motor, kdy příprava tepelné a tlakové energie získané explozí výbu?né směsi, probíhá v detonačním zdroji energie (1) odděleném od hnacího agregátu (15) alespoň jedním ventilem (7). Výbu?ná směs (2) zapálená v detonační komoře (3) způsobí vývin tlakové a tepelné energie. Proces je řízen potřebným počtem a typem ventilů (7) a trysek(8), které jsou ovládány řídícím systémem (9) ve vhodný čas při vhodném průtoku. Výbuch způsobí ohřev chladícího média (10) (např. vody), kdy chladící médium umístěné v chladící komoře (11) izolované tepelnou izolací (12) je vyu?ito jako zdroj tlakové páry(13) pro pohon hnacího agregátu (15). Tlak spalin (14) z detonační komory je vyu?it jako zdroj tlakové energie pro pohon hnacího agregátu (15). Vyu?itím detonačního zdroje energie (1) chlazeného například vodou, pro pohon hnacího (například rotačního) agregátu provázaného s tepelným čerpadlem (24) vznikne motor poháněný spalinami a párou, kdy energie byla získána vysoce účinným spalováním paliva (5) za přispění tepelné energie vněj?ího nízkoteplotního zdroje (vzduch, voda apod.). Princip mů?e být vyu?it také jako zdroj tlakové i tepelné energie. V závislosti na způsobu vyu?ití tohoto principu a po?adovaných výstupních parametrech, je mo?ná alternativa funkce zařízení bez chladícího média (10). Výhody vynálezu· Hlavní výhodou odděleného spalování v detonační komoře je mo?nost tepelně zaizolovat prostor spalování, ale i celý motor, zamezit teplotním ztrátám, vyu?ít uniklou energii, a tak dosáhnout podstatného zvý?ení účinnosti procesu přeměny energie. · Tepelnou izolací motoru lze současně docílit podstatného sní?ení hlučnosti agregátu. · Oddělené spalování dává mo?nost aplikovat detonační spalování, které umo?ňuje dokonalej?í vyu?ití energetického obsahu paliva · Oddělení detonací eliminuje ?kodlivý vliv na mechanické části hnacího agregátu. · Oddělené spalování dává novou mo?nost a tou je mo?nost uplatnění tepelného čerpadla, kterým lze získat dal?í energii pro pohon motoru, například ze vzduchu, vody, odpadního tepla, apod. · Snadněj?í odloučení exhalací z procesu spalování jejich zachycením ve zkondenzovaných párách. · Snadněj?í regulace průběhu velikosti tlaku tlakového média vstupujícího do pracovního prostoru hnacího agregátu v závislosti na čase, co umo?ňuje u motorů sní?ení tlakových ztrát netěsnostmi (ni??í tlak, ni??í ztráty). U pístových motorů umo?ní tato regulace započít s působením tlaku spalin na píst a? v jeho vhodné pracovní poloze (mimo horní úvra?) a regulaci tlaku v průběhu expanze. · Mo?nost přestavby stávajících spalovacích motorů za účelem vyu?ití principu a tím sní?ení spotřeby paliva. Autoři: Ing. ?tefan Ku?nierik, ?andov u Č. Lípy 7.2.2005 Ing. Zdeněk Řeháček, ?andov u Č. Lípy Kompletní prezentaci si mů?ete stáhnout zde
|
Aktuální články:
Nejčtenější články:
Download Nejnovější:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() |