Pluto

Pluto, nejmen?í ledová planetka a dosud nejméně prozkoumaná, oběhne kolem Slunce za čtvrt tisíciletí. Pluto byl vypočten z poruch Neptunovy dráhy. Zatímco dráhy v?ech planet le?í téměř přesně v rovině zemské dráhy, ekliptiky, svírá s ní rovina Pluta úhel sedmnáct stupňů. V důsledku toho prochází Pluto na své pouti po obloze často daleko od ekliptiky. 20. února 1930 pořídil Clyde W. Tombought, tehdy mladý asistent na Lowwellově observatoři v Arizoně, snímek, který s konečnou platností potvrdil, ?e za dráhou Neptunu obíhá dal?í planeta. Tento snímek byl pořízen jen díky ??astné náhodě, ?e se Pluto přiblí?ilo k ekliptice. Má výstřední, excentrickou dráhu, tak?e ač je uváděn jako nejvzdáleněj?í planeta, v určitém časovém intervalu se ocitá uvnitř dráhy Neptunu, který je pak nejvzdáleněj?í planetou (právě teď tomu tak bylo od roku 1979 do března roku 1999). V roce 1989, kdy se Pluto nejvíce přiblí?ilo ke Slunci, dosáhlo zároveň nejvy??í vý?ky nad úrovní dráhy Neptunu - 1,3 miliardy kilometrů. To je zhruba vzdálenost, ve které obíhá Saturn kolem Slunce. V roce 1978 se na observatoři ve Flagstaffu v Arizoně rozběhl program, jeho? cílem bylo získat velmi přesné polohy planety Pluto. Dalekohledem se pořizovaly snímky hvězdné oblohy a okolí planety a získané desky se pak pečlivě proměřovaly. Při zpracování fotografií si pracovník observatoře James W. Christy v?iml, ?e obraz Pluta je protáhlý. Nemohl to být kaz v emulzi, proto?e nepravidelnost byla patrná na několika negativech. Jednoduchý výpočet ukázal, ?e rozmazání obrazu Pluta nemohl způsobit jeho vlastní pohyb po obloze během expozice. ?e?ulku se podařilo zjistit i na star?ích snímcích. Její poloha na obvodě kotoučku Pluta se měnila pravidelně během asi 6 dnů. Bylo tedy zřejmé, ?e Christy objevil něco, co přímo souvisí s planetou. Mohla to být buď nějaká jasná oblast na disku, nebo měsíc. Podrobněj?í výpočty ukázaly, ?e ?e?ulku mů?e způsobit pouze měsíc v těsné blízkosti planety. Začátkem června 1978 se svět oficiálně dozvěděl, ?e kolem Pluta obíhá měsíc. Objev tohoto měsíce umo?nil určit hmotnost deváté planety. Pro malý rozměr, velkou výstřednost, velký sklon dráhy k ekliptice a vzhledem k velikosti a blízkosti měsíce Charona ho astronomové pova?ují za dvojitou planetku. V minulosti byly různé názory o tom, ?e Pluto není planeta, ale, ?e je to jeden ze zatoulaných měsíců Neptunu. Je mo?né, ?e v budoucnu bude označení devátá planeta sluneční soustavy patřit tělesu, které obíhá a? za dráhou Pluta. Neptun i Uran odchylky ve svých pohybech projevují a dnes ji? víme, ?e je nezpůsobuje Pluto. Na to je příli? lehký. Planeta krou?ící ve vzdálenosti 15 miliard kilometrů od Slunce mů?e unikat zvědavým objektivům fotografických a televizních kamer.

Publikováno: 23.02.2003 v rubrice Vesmír